Belarus en begin Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu Belarus en begin Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu

Belarus en begin Rusland

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg JanEnRosalie

10 Augustus 2015 | Rusland, Moskou

Zondag 2 Augustus, Op naar Wit Rusland!
Iedereen had zich ingesteld op wachten...... Dit moesten we ook, 4 uur! De grensprocedures bestaan voornamelijk uit papieren controleren, weer bekijken en nogmaals controleren... Het inspecteren van de campers zelf ging eigenlijk heel voorspoedig, alleen de keukenkastjes even bekeken en de diverse ruimtes met wijn en extra levensmiddelen niet bekeken. Toen iedereen de procedure goed doorlopen had zijn we een kastje voor de tolwegen gaan aanschaffen. Dit duurde nota bene weer 2 uur. Reden,....tja.....papieren, papieren... Eenmaal op weg kreeg Wim, een van onze reisgenoten bandenpech. Twee voorbanden tot op het metaal volkomen afgesleten. Waarschijnlijk iets met de uitlijning te maken?! De camper was optimaal gecontroleerd en wat moest is gedaan, hier reken je dus niet op! Twee uur naar oplossingen gezocht. Uiteindelijk een wiel vervangen. Inmiddels werd het al schemerig en werd besloten te overnachten bij een benzinestation. Bleek de lokale hangplek voor de Belarussische jongeren te zijn. Eerst heel gezellig maar naarmate de avond in de nacht overging werd er steeds luidrustiger "feest" gevierd. Tot 2 uur snachts veel wodka en een striptease (op de motorkap van zijn auto) van een nogal erg dronken jonge man! Helaas sliep ik al maar Jan wist dit de volgende morgen te vertellen.
De Volgende dag naar Minsk. Hier hebben wij op het parkeerterrein van een groot hotel gestaan. Voor ons, het gezelschap was een kamer op de 12e verdieping beschikbaar om lekker te kunnen douchen. Zie ook foto. Het centrum van Minsk lag op fietsafstand. Dus Jan en ik zijn de volgende dag ná een rondtoer met een busje én gids lekker zelf de stad in gegaan.
De gids had ons veel te vertellen, Minsk heeft ook veel te lijden gehad in de tweede wereldoorlog. Voor de oorlog had Belarus ongeveer 10miljoen inwoners, na de oorlog waren dit er 2miljoen minder! Van de bevolking was 10% van Joodse afkomst, er zijn in de oorlog 800.000 joden vermoord dat is 90% van de Joodse bevolking. Ook veel Polen en Duitsers die in Belarus woonden hebben de oorlog niet overleefd. Overal zie je hier ook de tekenen van, monumenten, standbeelden en een eeuwige vlam.
Waar ook veel aandacht aan wordt geschonken is aan de jongens die in de verplichte Russische dienstplicht naar Afghanistan moesten om daar voor de Russen te vechten. Er zijn 700 soldaten omgekomen en enkele tientallen hebben zich nadien gesuïcideerd. Voor deze slachtoffers staat een prachtig monument met daarbij een wenende beschermengel die z'n taak niet heeft kunnen volbrengen. De stad heeft met zijn indrukwekkende verleden een speciale plaats gekregen in onze reis.

5 aug. Na Minsk naar Lepel op het platteland. Enthousiaste ontvangst door gastheer die tevens een B&B runt. Middags naar zijn privé museum van voorvaderlijke boeren spullen, (heel wat oude spullen in een oude schuur) met veel familiegeschiedenis. Daarna een fietstocht midden door het boerenveld naar een totempaal die, verscholen in de bosjes, door de lokale bevolking is neergezet en waar diverse lokale feesten worden gevierd.
Na het avondeten, met lokale specialiteiten, werden we getrakteerd op volksdansen door dorpsgenoten die tevens hun huisvlijt te koop aanboden. Hierna hebben wij Irina (onze Wit-Russische reisorganisator) en Ronald haar Nederlandse man uitvoerig gesproken. Erg leuke, interessante avond.
De volgende dag door naar Rusland. De tolkastjes weer ingeleverd bij Beltoll. Een miljoen Wit-Rusland roebel wordt teruggestort op bankrekening. Één Euro is 17000 Roebel dus één miljoen is.??....... Ja zo hebben wij ook moeten rekenen! De grens naar Rusland ging zonder problemen. Paspoort tonen en door maar weer. Aangekomen bij Smolensk. Op terrein van Motel Phoenix hebben we overnacht. Slechte plek, nauwelijks voorzieningen en sacherijnig personeel. Ach, één nacht is wel te doen.
Op 7 augustus. 400km naar Moskou. Onderweg naar het Gagarin Museum geweest. Ter ere van de eerste kosmonaut van Rusland, Joeri Gagarin. Erg leuk om te zien hoe hij heeft moeten trainen e.d. voor hij aan zijn ruimtevlucht begon.Hij heeft het allereerste rondje om de aarde gedraaid in 1961. Daarna zijn we naar Moskou gereden. Wat een stad! 17 miljoen inwoners.... Enorm. We staan op een camping vlak bij het centrum (7km afstand) en maken in twee dagen een excursie van een aantal uren met een Nederlandstalige gids. Zij laat ons een aantal highlights van de stad zien. Rode Plein, Kremlin, de Metro's met zijn prachtige mozaïeken, gebrandschilderde ramen, beeldhouwwerk etc. Geweldig om daar zelf te zijn!
8 augustus. Hiep hoera Rosalie is jarig!
Taart gekocht voor bij de koffie en Champagne en wijn met alle medereizigers genuttigd. Was heel gezellig! Hartelijk dank voor jullie felicitaties en lieve wensen! Heel bijzonder je verjaardag in Rusland vieren! Op maandag 10 augustus trekken we verder naar het oosten.

• 10 Augustus 2015 - 10:18

Karla Van Essen:

Hallo luitjes,
    wat leuk om dit reisverslag van jullie te lezen.
    Zo indruk wekkend ,prachtig!
    Maar wat een wachttijden he weer extra controle natuurlikj,vanwege al die dreigiingen
    Dan nog die lekke banden, ik hoop dat de reis verder zonder al te veel problemen verloopt.
    Geniet ervan ,veilige en bijzondeer reis gewenst met elkaar!
    lieve groeten van cok en Karla.

• 10 Augustus 2015 - 14:10

Annet Mensink:

Een reis met hobbels, maar fijn om op je verjaardag in Moskou te zijn. Groetjes, Annet

• 10 Augustus 2015 - 14:49

Frank:

Nou goed op weg!

De volgende keer dat een Rus gaat strippen op de motorkap wel even op Youtube publiceren uiteraard.... :) #we_love_russia

• 10 Augustus 2015 - 16:43

Hans Mensink:

Rosalie, allereerst gefeliciteerd met je verjaardag. Ik was het niet vergeten zaterdag. Sinds vandaag heb ik door hoe ik tet complete verslag kan lezen. Weet alleen nog niet hoe ik de foto's kan bekijken.
    Maar lees wel dat het een mooie en interessante reis is. Veel plezier en hou alles goed in de gaten.
    Groetjes,
    Hans

• 10 Augustus 2015 - 20:32

Nico Luub:

Hoi Jan en Rosalie,
    Rosalie, Allereerst nog Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Twee dagen te laat, dus met schaamrood op de kaken.
    Wat een te gek avontuur. Af en toe heel spannend en onvoorspelbaar.
    Prachtige foto's. Er zullen er vast nog heel veel volgen.
    We kijken ernaar uit.
    Goede reis
    Liefs Nelleke en Nico

• 11 Augustus 2015 - 20:41

Ellen En Gerrit:

Lieve vrienden,

Prachtige verhalen die we lezen over jullie grote reis! Compliment dat we zo uitvoerig worden geïnformeerd. Dank daarvoor. Wat een gedoe bij die grenzen. Jullie zullen vast nog veel wonderlijke zaken meemaken. Merken jullie iets van de 'kritische houding' van Rusland tegenover het Westen? Is dit een 'Poetin-ding' of doet de bevolking ook mee? Goeie reis!
    Lieve groeten van Ellen en Gerrit.

• 16 Augustus 2015 - 20:27

Jeroen En Ineke:

Ha Rosalie en Jan,

Wij genieten mee van jullie mooie reisverslagen en foto's!
    Wel even slikken die wachttijden en lekke banden en op het dagschema zie ik dat jullie vandaag weer een grenspassage hebben..hopelijk gaat dat wat soepeler!!!
    Het roebel gebeuren vond ik nogal duizelingwekkend wellicht is er in Kazachstan een andere munteenheid....???!!!Voorlopig avonturieren in een ander boeiend land met zijn cultuur!Leuk om met jullie mee te kijken!!
    Hier gaat alles goed,Tommy komt,als het mooi weer is,gezellig bij ons buiten liggen!
    Lieve groeten en een hele goede reis,
    Jeroen en Ineke