van Moskou naar Kazachstan - Reisverslag uit Moskou, Rusland van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu van Moskou naar Kazachstan - Reisverslag uit Moskou, Rusland van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu

van Moskou naar Kazachstan

Door: Rosalie&Jan

Blijf op de hoogte en volg JanEnRosalie

18 Augustus 2015 | Rusland, Moskou

Op maandag 10 augustus zijn we naar het stadje Suzdal gegaan. Dit was slechts 23 km maar een lastige weg met veel verkeer en drukke kruisingen. Het is hier vochtiger en koeler. Lekker veel groen. De camping was super met veel comfort. Gegeten in het bijhorende hotel. Dit was wel een typische ervaring, een lopend buffet voor 400 roebel p.p. dit is dan nog geen zes euro. Halve liter bier voor 150 roebel. Het leek net een conferentieoord. ‘t Zal wel stammen uit de Sovjettijd. Zo een vakantieoord waar men na goede prestaties op het werk op vakantie mocht gaan, betaald door “Vadertje Staat”. Via internet onze kinderen gesproken.
De volgende dag een excursie naar Suzdal, een prachtige stad. Suzdal ligt aan het begin van de Gouden Ring tussen Moskou en St. Petersburg. Mooie oude kerken en kloosters. Buitenkanten net sprookjeskastelen. De Blauwe bollen (net uien) op de kerken zijn gerelateerd aan Maria, de Gouden bollen aan Jezus, Groenen aan evangelisten. Binnen in de kerken zie je oude fresco's en iconen. Heel bijzonder.
12 augustus, door naar het zuiden. We moeten 1200km in 3 dagen afleggen. Wegen zijn soms heel slecht. Sommigen camperaars vrezen voor het voortbestaan van hun camper, alles kraakt en schud!
13 aug. We zijn vooruitgegaan om eerder in Samara te kunnen zijn. Voor bloedcontrole Rosalie. Overnacht bij een grote Truck Stop in Pereveloki. Dit is een grote, bewaakte parkeerplaats met een motel waar de vrachtwagenchauffeurs (en andere weggebruikers) kunnen eten douchen en eventueel overnachten in een hotelkamer. Voor 2 euro konden wij daar op het parkeerterrein overnachten.
14 aug. Op weg naar Samara. Langs Toglyati, de stad van de Lada-fabrieken. Bloedcontrolelab Citilab gevonden in Samara, bloed laten afnemen en daarna gegeten in restaurant met goed internet.
De grote inkopen gedaan, en weer naar de afgesproken camperplaats. Daar geen Wim en Pia en Bouwe. De routeplanner Garmin had weer kuren. Uren later komen ze veel telefonisch heen en weer gebel aan bij de afgesproken plek. Gezellige avond met z’n allen gehad.
15 augustus weer naar het Citilab. voor de uitslag van het bloedonderzoek, deze lijkt gunstig. Daarna naar restaurant met Wifi en de resultaten doorgemaild naar de reumatoloog.
Op pad naar Kurlin, een stadje dichtbij de grens van Kazachstan. In Kurlin werden we door soldaten verteld dat er geen Camperstop mogelijk was ivm grensveiligheid. Dus doorgereden naar ons volgende land, Kazigstan. 2.5 uur duurde de grenspassage. Inclusief de afsluiting van de WA verzekering auto. 610 roebels ((9 euro) zijn de kosten voor 14 dagen. We hebben overnacht bij het eerste benzinestation waar we de laatste roebels die we nog over hadden in de brandstoftank hebben gestopt.
16 Augustus, de wegen zijn goed in Kazachstan. In het dorp Sympathy zijn we bij een school aangeland. Daar de verjaardag van Wim gevierd, dit was heel gezellig. Het dorp in geweest met fiets. Het is een tamelijk grauw dorp in een steppeomgeving, rondom de huizen dor hoog steppegras met hier en daar loslopende paarden en koeien Er is verder bijna niks. De mensen zijn wel vriendelijk. ’s Avonds kwam er een jongetje en een vrouw, zij bleek de plaatselijke onderwijzeres Engels en de jongen een leerling van haar. Zij wilden graag weten hoe en wie we waren en wat we gingen doen. Zij had Engels gestudeerd in een stad verderop, twee en een halve dag reizen met de trein. Ze kon niet vertellen hoeveel kilometers het was. Kazachstan is ook zo groot! Bijna heel Westelijk Europa kan je er in kwijt. Het heeft net zoveel inwoners als heel Nederland, er is dus ruimte voldoende.
De volgende dag 17 augustus op weg naar Aktobe. Saai, weinig afwisseling, harde wind veel rumoer in de lucht en af en toe een spat regen. Hier zit de natuur wel om te springen, zo droog alles, dikke scheuren in de grond van de droogte. Veel koeien en paarden onderweg, vlak voor de stad Aktobe zelfs een hele kudde kamelen gespot, mooi! Overnacht op een parkeerterrein van Mega Store, een Amerikaanse formule van veel winkels en bars. De Hoog Catharijne muziek schalt over het terrein, Amerikaanse glitter….. Niet héél bijzonder voor ons maar in dit land een surrealistische ervaring. Wel makkelijk met Wifi in een bar. De tegenstelling tussen het leven op het platteland en deze stad is enorm.
Maar we trekken weer door..naar het beroemde/beruchte Aralmeer.

• 18 Augustus 2015 - 10:54

Annet Mensink:

Weer veel gezien en meegemaakt. Een goede reis verder. Annet

• 18 Augustus 2015 - 11:55

Tini Berning:

Bedankt voor het uitgebreide verslag van jullie reisavonturen.
    Een goede reis toegewenst.
    Veel liefs,
    Tini en Peter.

• 18 Augustus 2015 - 13:20

Mar En Von:

Heerlijk weer even mee te reizen. Wij hebben de verhuizing doorstaan en wonen nu tot 30 okt. in Harderwijk.
    Meubels etc in de opslag en wij even niks.Veel plezier in Kazachstan!

• 18 Augustus 2015 - 22:31

Ellen & Gerrit:

Dank voor jullie uitgebreide beschrijving. We worden op deze manier als het ware meegenomen op jullie reis. We genieten ook zeer van de fraaie foto's: ga zo door! Amber is na het groot onderhoud bij de dierenarts goed opgeknapt. Morgen ontvangen we Helene in Woudenberg. Ze vervreemt steeds meer van haar omgeving. Ook lichamelijk gaat ze achteruit.
    In NL knapt het weer op (het was de afgelopen dagen extreem nat).
    Lieve mensen, heel veel reisplezier!

• 26 Augustus 2015 - 09:52

Haafjes: