Oezbekistan - Reisverslag uit Nukus, Oezbekistan van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu Oezbekistan - Reisverslag uit Nukus, Oezbekistan van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu

Oezbekistan

Door: Rosalie&Jan

Blijf op de hoogte en volg JanEnRosalie

01 Oktober 2015 | Oezbekistan, Nukus

Oezbekistan
Op17 sept zijn we de grens Kirgizië Oezbekistan overgegaan. We zijn van 10.30 uur tot 15.30 bezig
geweest met niets. Ineens moesten we wel ecotax betalen bij de grens van Kirgizië. 40 euro!!. Allemaal gedoe! Grens met Oezbekistan duurde 2.5 uur! Veel controles documenten. Van kastje naar muur. In auto controle.
Na de grens nog 4 keer politiecontrole. Meestal registratie. In Fergana aangekomen hadden we een mooi hotel met prachtige binnentuin. En zwembad en sauna.
Oezbekistan is heel anders dan Kyrgystan. Minder mooie natuur. En we moeten bij een hotel staan. Geld is bij de bank niet op te nemen. We kunnen wel op de zwarte markt dollars wisselen voor Sum. Je krijgt dan 1.7 maal de officiële koers. Officieel is 1 dollar = 2900 Sum. Nu 4700 Sum. Oh, die nullen. Gek wordt je er van.
De mensen zijn ontzettend vriendelijk. Onderweg veel getoeter. Als begroeting. Duim omhoog etc.
We hebben een zijdefabriek bezocht in Mergalan. Het heet niet voor niets de zijderoute die we doen in Centraal-Azie. Uit de cocons van de zijderupsen wordt de zijde gewonnen. Daarna spinnen van de draden. Vervolgens met weefgetouwen tapijten gemaakt. En kledingstukken.

We zijn naar de hoofdstad Tashkent gereden via de Kamchikpas. Dit is strategisch gebied met veel soldaten en politiecontroles. Sommige medereizigers moesten hun foto’s wissen omdat ze opnamen hadden gemaakt op de pas. In Tashkent verblijven we bij en heel groot hotel. Het was een goede groene plek aan het park. Taskent is een grote stad.
Niet mooi niet lelijk.
In Tasjkent hebben we gezamenlijk diesel besteld. In een container stonden jerrycans met diesel. Hoge prijs. 3700 Sum per liter ipv 2200 Sum. Foetsie winst van op de zwarte markt wisselen.
Ondertussen hebben we gemerkt dat in Oezbekistan gekke dingen gebeuren met het internet. Kunnen niet bellen via Whatsapp of Skype. Gewone mobiele telefonie is echter zo duur dat we in dit land dus even zonder telefonisch contact zitten.

Op 23 september zijn we naar de meest bekende steden van Oezbekistan gereden. Eerst naar Samarkand, daarna naar Buchara. Van de 11e eeuw tot de 14e eeuw beleefde deze steden hun grootste bloeiperiode. Het rijk van Timoer Lenk (de veroveraar uit Samarkand) bestreek een gebied van India tot en met Turkije. In deze tijd zijn prachtige moskeeën, mausolea en Koranscholen gebouwd. De een nog prachtiger dan de ander. Zie foto’s.
Na een kleine week zijn we verder getrokken naar het noorden. Oh wat werden de wegen slecht. Afrikaanse toestanden. Bij enkele campers werden kleine schaden geconstateerd. Kastjes los, vuilwaterleiding afgebroken, reservewiel bijna verloren, etc. etc.
De diesel bleef moeilijk te verkrijgen. In Buchara moesten we zelf de diesel uit de jerrycans van 20 liter in de camper gieten. Voor de prijs van 4000 Sum per liter! Later hebben we bij een tankstation gewoon kunnen tanken voor 3500 Sum per liter.

Oezbekistan heeft vele woestijnen en steppen. Gelukkig wordt het land in grote gebieden wel bewaterd door rivierwater. Heel veel katoenbouw is er. Maar ook groente en fruit wordt verbouwd.
Door de aftapping van rivierwater en het gebruik van herbiciden is er veel schade aan de natuur. Aralmeer is bijna opgedroogd, etc.
Nu in Nukus. 150km van het Aralmeer verwijderd. In Kazachstan zijn we ook aan het Aralmeer geweest. Dus nu even niet. In Nukus hebben we een museum bezocht van moderne kunst van de 20e eeuw. Deze honderden schilderijen zijn door een verzamelaar en kunstenaar gekocht en verborgen. Tijdens de Sovjet tijd was deze kunst verboden. Helaas mochten we geen foto’s maken.
Morgen gaan we richting Turkmenistan. Deze grensovergang is heel moeizaam en heel kostbaar. In dit land ligt het telefoon- en internetverkeer praktisch plat. Wellicht een paar weken geen verhalen. Want in Iran schijnt het niet veel beter te zijn!!
Dus even geduld….

• 01 Oktober 2015 - 21:20

Marianne En Vonne:

Wat een reis ,doet aan Karl May denken!We wensen jullie een heel goede tijd in het gebied
    zonder communucatie mogelijkheid.Pas goed op elkaar! Hier gaan we 8 okt. tekenen voor
    onze nieuwe stek !liefs m+v.

• 02 Oktober 2015 - 08:53

Haafjes:

Dat gaan jullie nooit meer vergeten! Geweldige ervaring. Gaan jullie ooit nog wel wennen thuis? Wat ga je dan de vrijheid waarderen! En je sterke bus...hobbelbobbel...Succes en ook wel een beetje sterkte...
    Liefs, Marja & Dick

• 02 Oktober 2015 - 14:28

Annet Mensink:

Prachtige reis en mooie foto's. Soms denk je veel geld in handen te hebben, maar het is niks.
    Een goede reis verder, zonder communicatiemogelijkheden. Ik hoop, dat jullie het goed zullen maken.
    Liefs, Annet

• 03 Oktober 2015 - 16:24

Ellen & Gerrit:

Ha lieverds,

Het blijft een aaneenschakelijking van bijzondere reiservaringen die we via dit medium absorberen. Ongelofelijk, wat een reis. We denken even terug aan de presentatie in Soest over deze reis. Die was al fantastisch. En nu zien we de echte beelden en lezen jullie verslag van de reis door voor ons onbekende gebieden. Geweldig om het zo op afstand mee te maken. Geniet er van! Het is zo maar weer voorbij.

Lieve groeten van Ellen & Gerrit.

• 05 Oktober 2015 - 08:21

Frank:

Spannend!

• 10 Oktober 2015 - 19:37

Ineke Kaspers:

Indrukwekkende reis en prachtige foto's!!
    Inderdaad schitterende moskeeën en mausolea in de bekende steden van Oezbekistan,je kijkt je ogen uit!Ben benieuwd hoe het jullie vergaan is in Turkmenistan en als de reis volgens schema verloopt zijn jullie gisteren de grens van Iran over gegaan.
    Mooie en vooral goede reis!

Lieve groeten van Jeroen en Ineke.....en Tommy natuurlijk!