Iran deel I - Reisverslag uit Shīrāz, Iran van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu Iran deel I - Reisverslag uit Shīrāz, Iran van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu

Iran deel I

Door: Jan&Rosalie

Blijf op de hoogte en volg JanEnRosalie

23 Oktober 2015 | Iran, Shīrāz

Iran
In Sarakhs, de eerste plaats in Iran, hebben we bij een hotel overnacht. 's Nachts een zandstorm gehad. Ook kregen we veel stof in de auto door een beetje geopend voorraampje.
10 okt. Naar Mashhad. Goed geasfalteerde wegen!!! Op een kampeerplaats voor pelgrims terecht gekomen. Echter het seizoen was voorbij. Dus uitgestorven. 's Middags met gids naar stad voor reparatie kapotte band. Deze was lek gestoten op een scherpe stoeprand bij de grensovergang.
11 okt. Naar holy shrine van Iman Reza. Dit is een belangrijk pelgrimsoord. De vrouwen moeten zich volledig omhullen met een chador. Voor buitenlanders is er een Engelstalige informatieprogramma.
'S middags naar Monument voor Ferdous. Dichter en grondlegger van de Iranese taal (Farsie). Ferdous leefde in de 10e eeuw.
Op 12 okt. Hadden we een vrije dag. Wasdag. Ook voor auto binnen en buiten. Daarna was de Sprinter weer een beauty. Volgende dag naar Ferdows door de Kavir woestijn. 350km. Mooie asfaltwegen. En schitterende tocht.
Iran is een streng moslim land. De vrouwen moeten lichaam bedekkende kleren aan. Ook een hoofddoek. Zelfs in de camper!! Soms krijgen we opmerkingen van passanten als de kleding niet helemaal in orde is. Het noordoosten van Iran is heel conservatief. Dat wel. Hopelijk wordt het beter als we meer naar het centrum van het land gaan. Mensen zijn wel heel blij. We worden steeds welkom geheten. Onderweg knipperlichten en duimen omhoog. Op straat word je vaak aangesproken. Helaas in dit gebied weinig Engels sprekende mensen. Het Geld is verschrikkelijk. 400.000Reaal = 1 €. Al die nullen. En vaak laten ze een nul weg. Diesel is nog geen 20 cent per liter. Maar je hebt een card nodig. Die hebben we niet. Kaart lenen van iemand die nog genoeg krediet heeft, lukt wel. Maar geeft veel gedoe.
Op 14 okt. Naar Tabas. Mooie woestijn. In Tabas naar mooie tuin geweest.
15 okt. Naar Chak Chak. Bij de vuurtempel op 1600 meter hoogte. Bij vuurtempel van Zoroastrisme. Zarathustra heeft deze godsdienst in het leven geroepen in de 10e eeuw voor Christus. Het is de eerste monotheïstische godsdienst. Het dualisme tussen het goede en het kwade staat centraal. De mens dient steeds voor het goede te kiezen. Het is een liberale godsdienst.
Prachtige plek op een hoogte van 1600 meter. Prachtige route trouwens door de woestijn.
's avonds gedoe met de gids die niet naar zijn kamer wilde. Hij vond dat hij verantwoordelijk is voor onze veiligheid. Enkele jongelui waren luidruchtig. Niet ernstig. Wel politie geweest.
Op de volgende dag zijn we naar de vuurtempel gelopen via 212 trappen. Was een mooie plek. Veel Iranese bezoekers. Want het is vrijdag. Gebedsdag en vrije dag.
Naar Yazd. Drukke stad. Op parkeerterrein van hotel ver weg van het centrum 2 nachten gestaan.
'S middags op de fiets naar het centrum gereden. 17km heen. 13km terug.
Op 17 okt. excursie met minibus naar bijzondere plekken in de stad. Fiets Rosalie kon mee.
Vuurtempel, grote moskee, oude stad met water en koele windtorens bezocht. Dit systeem maakt het mogelijk om bij zeer hoge temperaturen te overleven. Al eeuwen oud. Ik zal het uitleggen hoe het werkt als we in Nederland zijn. Tuin met windtoren bezocht. En bazaar.
18okt. Naar Abadeh. Onderweg in Abarkuh een 4000 jaar oude cipres gezien. Tevens een koeltoren bezocht. Hotel in Abadeh had geen plaats voor 6 campers. Daarom zijn we naar een parkeerplaats middenin de stad gegaan.. Gedoe met politie. Mochten toch blijven. Hier werd het martelaarsfeest van Iman Hoessein gevierd. Veel trommelmuziek tot laat in de avond.De week van martelaar Hoessein wordt heel intensief gevierd. Met processies en godsdienstenvieringen in de avond. Veel trommel muziek. Keihard! Hoessein is één van de nazaten van Mohammed. Hij is vermoord. Net als Bonafatius bij ons in Nederland!!! Maar wij doen geen martelaarsfeesten voor hem.
19 okt. Naar Penespolis. Auto van Wouter had een klapband. Meegeholpen reservewiel te monteren. Auto was bijna van de krik gevallen. Gelukkig kwam alles in orde.
Smiddags prachtige excursie over het terrein van Persepolis. Paleizen van de eerste koningen van Perzië waren nog goed te zien. 520 - 330 BC. Deze koningen hadden het Zoroatrisme als godsdienst. Het Perzische Rijk was toen van Ethiopië en Bulgarije tot west China. Alexander de Grote heeft in 330 BC het rijk ingenomen en Persepolis gedeeltelijk verwoest.

• 23 Oktober 2015 - 08:53

Jan:

Hey reizigers
    Bijzonder om te lezen dat er in Iran nog steeds uitsluitend met een pasje kan worden getankt en er geen voorzieningen zijn voor toeristen. Zelfde probleem hadden wij 10 jaar geleden op onze wereldreis per motor. Wij boden particulieren en taxichauffeurs gewoon meer per liter dan zij moeten betalen. Waren ze gek op.
    Nog veel plezier en keep off fire.
    Groet vanuit Windhoek Namibie.
    Jan Mulder

• 23 Oktober 2015 - 11:22

Frank:

Tjonge wat een reis zeg.
    Bij ma op een kaartje gezien waar jullie nu in de planning zijn. Keurig op schema nog allemaal. Strak georganiseerd hoor!

Ben reuze benieuwd naar jullie verhalen strakjes.

• 24 Oktober 2015 - 11:21

Marijke De Zoete Van Oostveen:

Mooie beschrijving over datgene wat jullie meemaken in Iran.
    En de prachtige Traditionele muziek van Iran. en het lekkere eten kebab en de vele stoofpotten.

Iran is bekend om zijn prachtige mozaieken moskeeën. de bevolking is erg gastvrij en het landschap met zijn vele bergtoppen .

Verder veel reisplezier

groet Marijke de Zoete

• 24 Oktober 2015 - 12:15

Marianne:

Wat een reis,gigantisch!En als wij die Roos zien schrijden ,heb je nu nog energie over
    voor het laatste stuk.?Dan maar in Turkije bijkomen.Wij naderen de verhuizing 26/10.
    De laatste loodjes !veel liefs,M+V.

• 24 Oktober 2015 - 13:49

Tini Berning:

Wat is Iran vroeger een groot rijk geweest. Fijn, dat jullie de eerste paleizen van de koningen van Perzie
    ook nog konden zien.
    Nog veel reisplezier.
    Veel liefs,
    Tini en Peter.

• 25 Oktober 2015 - 16:43

Ineke Kaspers:

Wat een belevenis,reizen door Iran!!
    Met zijn prachtig mooi landschap,woestijn en bezienswaardigheden!!
    De horizon van jullie unieke avontuur komt in zicht,nog veel genieten de laatste weken!

Lieve groeten,Jeroen en Ineke (en natuurlijk.. kopjes van Tommy)

• 26 Oktober 2015 - 06:52

Haafjes:

Zo, wij zijn ook weer digitaal bereikbaar en aan het werk...waterpokkies bij Thijsje, echte man als hij ziek is...peanuts, vergeleken bij wat jullie meemaken! ergens lazen we in het ieniemienie aaifoonschermpje 48 graden, zandstormen en totale lichaamsbedekking? Rosalie burka? Foto's maken hoor! En veel verslagleggen, we willen alles 'meemaken'. Saaie boel hier hoor, op de Stadhoudersblvrd. Liefs, Marja & DW