Turkmenistan - Reisverslag uit Mashhad, Iran van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu Turkmenistan - Reisverslag uit Mashhad, Iran van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu

Door: Jan en Rosalie

Blijf op de hoogte en volg JanEnRosalie

17 Oktober 2015 | Iran, Mashhad

Turkmenistan
Op 3 okt. naar grens gereden vanuit Xiva. De grensovergang Oezbekistan duurde 3 uur. Het bleek dat we de WA verzekering voor de camper hadden moeten afsluiten ergens in een stad onderweg. Dus we waren niet verzekerd geweest in Oezbekistan. Vervolgens 3 uur grensovergang met Turkmenistan. Totaal 350 dollar gekost, waaronder 111 dollar tax voor brandstof!! Naar parkeerterrein in grensstad gereden. Het was toen 19 uur. Beetje moe waren we wel.
Turmenistan is een dictatuur. Rijk aan aardgas en olie. Vele mensen leven in armoede echter. Vele wegen zijn super slecht. Maar meneer de president wil schitteren in een wereld van marmer en goud. In zijn hoofdstad moet alles flonkeren en brandschoon zijn. Zelfs de particuliere auto’s moeten er schoon uitzien. Gelukkig die van toeristen niet. En het is verplicht een gids gedurende het hele traject in het land mee te laten reizen.

Vervolgens naar Darvaza. Hier is een gaskrater die in de 50er jaren is ontstaan door een foutje van de Russen in de Sovjettijd. Daar in 4x4 auto’s overgestapt om in de buurt van de gaskrater te barbecueën. Na afloop van de barbecue naar de krater gelopen. Wat was dat een geweldige ervaring!!! Zie foto's.
Op 5 okt. hadden we gezamenlijk ontbijt buiten de camper langs de weg. Vervolgens naar Ashgabat, de hoofdstad. In Asgabat een krankzinnige gekke wereld aangetroffen.. Verheerlijking van de eerste president in bladgoud op veel statues.
Op 6 okt hebben we een excursie in Asgabat gedaan met een touringcar voor 50 personen. In deze idiote wereld van marmer en bladgoud en met spuitende fonteinen in een woestuin voel je je verloren. En lege boulevards van 6-8 banen. Gegeten en boodschappen gedaan in shopping hall van westerse allure.
Het hotel waarbij wij verbleven bleek een hoerentent te zijn. Met veel mannen voor een paar jonge vrouwen. En dat in de moslimwereld!
Op 7okt. naar Mary.
Op parkeerplaats bij truckersrestaurant gestaan. Temp steeg tot 44 graden. In de auto tot 48 graden.
Eerst nog excursie naar Merv gedaan met touringcar. Vanaf 600 BC zijn er forten en huizen gebouwd. Wat te zien was moest vooral met veel fantasie worden geïnterpreteerd. Ook Soefie heiligdom bezocht. Hier komen veel pelgrims. Zie foto's.
Wim’s auto is gerepareerd. Had een lekke radiateur. Was 's avonds om 10 uur klaar.
De volgende ochtend om 7 uur vertrokken naar grens met Iran.

Grensovergang met Iran duurde 3,5 uur. Vooral gedoe rondom inklaren van de auto. De Carnet de Passage is wel tien keer afgetekend. Uiteindelijk werd het onderste bonnetje eruit gescheurd. Bij het verlaten van het douanekantoor werden we spontaan getrakteerd op een stukje kip.

• 17 Oktober 2015 - 18:36

Jolien:

`n Heel hartelijke groet van Ma Boterenbrood, dikke kus!
    En n goede verdere reis met mooie momenten gewenst.
    Veel plezier!
    Jolien

• 17 Oktober 2015 - 18:59

Karla En Cok:

Lieve allemaal, met verbazing en hoofdschuddend jullie geweldig reisverslag gelezen..Niet tegeloven wat jullie allemaal tegen komen!
    Heel bijzonder. Zoiets maken jullie denk ik,nooit meer mee! Ook heb ik heel veel bewondering voor jou Rosalie,wat een Kanjer ben jij,je slaat je overal zo goed doorheen.Petje af hoor!
    Maak deze fantastisch reis tot een goed en gezond einde! Geniet er van samen. Knuffel van Cok en Karla.

• 17 Oktober 2015 - 21:58

Frank:

Eindelijk in het veilige Iran.

Nooit gedacht dat ik dát nog eens zou schrijven.

Wat een fantastisch avontuur!

• 18 Oktober 2015 - 17:02

Marianne:

Ik kan me voorstellen dat jullie je op Iran verheugen.Hoop dat het weer lekker is.
    Wij zijn in fase zoveel van de oversteek naar Almere.A lles gaat goed,wel uitputtend.
    lieve 2 heb het goed.Liefs,M +V.

• 19 Oktober 2015 - 14:39

Annet Mensink:

De grens over gaan van het ene land naar het andere land is toch telkens weer moeilijk.
    Jullie hebben weer veel gezien en mee gemaakt. Een goede reis verder in Iran. Annet.

• 20 Oktober 2015 - 13:43

Ineke Kaspers:

Onvoorstelbare tegenstellingen in Turkmenistan,wat een ervaring ook dit weer!!!
    Schitterende foto's!!
    Prachtig mooie weken toegewenst in Iran!!!
    Alles goed hier,groetjes van Jeroen en Ineke.