POLEN - Reisverslag uit Warschau, Polen van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu POLEN - Reisverslag uit Warschau, Polen van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu

POLEN

Door: Jan&Rosalie

Blijf op de hoogte en volg JanEnRosalie

30 Juli 2015 | Polen, Warschau

Polen, Op weg naar Centraal Azië

Dag Allemaal, Lieve Mensen,
Voordat we met de Centraal Azië reis beginnen, hebben we vakantie in Polen. We zijn nu 12 dagen in dit bijzondere land. Polen kent een zeer onstuimige geschiedenis. Door de eeuwen heen is het land verschillende keren opgedeeld door Rusland, Duitsland en Oostenrijk.
De tweede wereldoorlog is een dramatisch dieptepunt in de reeks van gebeurtenissen.
Het aantal Joden en Polen die zijn omgekomen loopt in de miljoenen. Deze geschiedenis is natuurlijk goed zichtbaar in Auschwitz en in Warschau.
De Polen zijn bijzonder aardige mensen. Maar hun taal is voor ons niet gauw aan te leren. Gelukkig spreken steeds meer Polen goed Engels. Zeker de jonge generatie. Het leven is voor ons goedkoper dan in West Europa. Vooral bier is veel goedkoper. €2 voor een half liter heerlijk bier op het terras.
Vanuit het westen (Katowice) zijn we oostwaarts naar Auschwitz getrokken. Auschwitz I en Auschwitz II (Birkenau) bezocht in twee dagen. De verschrikkelijke misdaden die hier zijn begaan, dringen keihard door in je geheugen. Vooral Birkenau, waar de enorme vernietigingsmachine van gaskamers en crematoria nog voor een deel zichtbaar zijn, heeft een overweldigende indruk gemaakt.
Vanwege de hitte (ca 35 graden) zijn we naar het Tatrasgebergte getrokken. Hier veel onweer en regen gehad. Maar wel interessant om te zien hoe de Polen hun vakantie vieren. Groot Valkenburg lijkt het. Nog even Slowakije aangetikt met de fiets.

• 30 Juli 2015 - 13:43

Wanda:

Hallo Rosalie en Jan,

Wat een bijzondere start al van jullie grote reis.
    Wens jullie een prachtige trip met mooie belevenissen en kleine avonturen.

lieve groet Wanda

• 30 Juli 2015 - 13:59

Haafjes:

En maar van harte met Senna Ties!

• 30 Juli 2015 - 14:08

Loek En Marianne:

Hoi Jan en Rosalie,

Polen is een geweldig land, zeker als het mooi weer is. en ja heel indrukwekkend is Auschwitz, het blijft op je netvlies, ronduit gruwelijk.

Geniet nu maar van jullie verdere reis!

Begrijpen we goed dat Laura een dochter heeft? Gefeliciteerd!

liefs van ons beiden

• 30 Juli 2015 - 14:47

Yoc:

Jullie maken mij weer nieuwsgierig naar dat bijzondere land.

Veel plezier nog daar en op naar de vervolg kilometers.

Liefs Max en Josee

• 30 Juli 2015 - 18:29

Wies:

Rosalie en Jan
    Een hele fijne reis, en ik kijk uit naar jullie verslagen en foto's
    doe de polen de groeten Wies

• 30 Juli 2015 - 20:40

Marianne:

Wat fijn iets van jullie te horen!Wii zitten tussen steeds meer dozen. Wat heeft een mens toch
    veel spullen. Het gaat u snel.12 aug.komt de verhuizer.En dan even niets,heerlijk.

• 01 Augustus 2015 - 15:15

Tini Berning:

Fijn iets van jullie te horen.
    Gefeliciteerd met de geboorte van de dochter van Laura.
    Auschwitz is heel indrukwekkend en onverstelbaar.
    Krakau is een prachtige stad.
    Wij wensen jullie een goede voortzetting van jullie reis toe.
    Veel liefs,
    tini en peter.