het laatste deel van Kazachstan - Reisverslag uit Zhabagly, Kazachstan van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu het laatste deel van Kazachstan - Reisverslag uit Zhabagly, Kazachstan van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu

het laatste deel van Kazachstan

Blijf op de hoogte en volg JanEnRosalie

28 Augustus 2015 | Kazachstan, Zhabagly

8 aug. Na Aktobe was de bestemming een klein dorpje in the middle of nowhere. Veel couleur locale opgesnoven. Zie foto's.

19 aug. Deze dag hebben we een mooie tocht langs zoutmeren gemaakt met kamelen en koeien en paarden langs de weg. Eethuisje bezocht omstreeks 12 uur s'middags daarna door naar het hotel in Aral. We moesten 6 kamers nemen en 1 douche. We gaven de voorkeur aan slapen in de camper. We gingen wel douchen en een wasje doen in het hotel.

De volgende dag een excursie naar het Aralmeer. Met 3 auto's 4x4 naar Aralmeer, of wat daarvan over is.
Het Aralmeer (op de grens tussen Kazachstan en Oezbekistan) is voor een belangrijk deel opgedroogd door het water van rivieren af te tappen voor katoenverbouw tijdens de Sovjet periode, en nog steeds. Daardoor vulde de Aralzee zich niet meer en veranderde in een woestijn. Een soort Dode Zee effect dus. Nu komt voor een deel het water terug doordat er dammen worden geplaatst. Ook de vissen komen terug. Dit is belangrijk voor voor het milieu en de economie. Vissers kunnen weer visvangen in plaats van paarden, kamelen en koeien houden. De visvangst moet nu door middel van quota afspraken gereguleerd worden, helaas werkt dit niet omdat ook hier met geld veel is te regelen.
Het hotel waarbij we logeren staat als zeer slecht in de reisboeken. Dat klopt helemaal. Veel troep, douches die overlopen, waardoor lekkages in de keuken, stroomdraden die blootliggen, etc. De vrouw van het hotel is niet vriendelijk. Vindt dat het onze schuld is dat er lekkage is. Het afval wordt in de containers in de tuin aangestoken. Met een vreselijke stank en roetvorming tot gevolg.
Deze dag is er een harde wind met veel opstuivend zand en as en viezigheid. Overal in de auto een zwartige stoflaag.

We vinden het niet erg om 21 augustus door te reizen naar Baikonur. Dit is de Russische lanceerplek van raketten naar de kosmos. Het is nog steeds Russisch grondgebied. Ons werd de toegang geweigerd naar het dorp om naar museum over de ruimtevaart te gaan. Russisch grondgebied! Je moet hier een speciaal visum voor hebben, hadden wij niet. Tja..
Diezelfde dag zijn we doorgereden naar Kyzylorda, dit was zo'n 480 kilometer.
Dit is een grote stad met 400.000 inwoners. We parkeren voor een grote Moskee die nog in aanbouw is, een beetje aan de rand van stad. Langs dezelfde boulevard een geweldig goed gesorteerde supermarkt, altijd prettig! We hebben per fiets de stad . Leuke en ook mooie beelden en gebouwen langs de route. Met de fiets kom je ook makkelijk aan de achterkant van de boulevard en daar ziet het er een stuk armoediger uit. Veel gaten in de weg, geen putdeksels, asbest dat door de warmte en vrachtwagens veel hobbels en bobbels in het wegdek. Weer terug bij de camper kregen we jonge bouwvakkers van de moskee op bezoek. Zij deelden dvd's (geen idee wat erop staat) en meloen uit. Met handen en voeten is er toch heel wat duidelijk te maken dus het was een gezellige avond.

23 aug. Naar Turkistan. Mooi hotel, etc. We hebben behoorlijk wat bier gedronken, Ieder stel kreeg een hotelkamer. Dit was de voorwaarde om daar met de Campers te mogen parkeren. Ieder had nu een prive kamer met toilet en een douche. We sliepen wel in de campers
S nachts in camper veel lawaai. We blijken aan de uitgaansstraat te staan met de campers.

24 aug. Excursie naar heilig complex van
Soefi sheik en dichter Koha Akhmet Yassawi. Woonde hier in de 11e eeuw. Toen werd het een centrum van spiritualiteit en Islam. Maar ook van de handel tijdens de zijderoute. We bezochten het Mausoleum, de Moskee, een Kookruimte en de Hammam (Badhuis). We hebben in het Mausoleum een kleine dienst voor de pelgrims meegemaakt. 3 Bezoeken aan het Mausoleum zou gelijk staan aan één bezoek aan Mekka. Hier is natuurlijk niet iedereen het eens.
S middags gefietst door de hete stad en gegeten op een terrasje midden in het centrum. Bbq kip en vlees met salade en bier. Rosalie ging die nacht in de hotelkamer slapen vanwege de warmte. Dat kwam goed uit want een eigen toilet kwam die nacht goed van pas! Diarree, hoofdpijn en pijn in gewrichten. Maar dit is haast niet te voorkomen, goed voor de resistentie en na twee dagen weer de oude.
25 aug.
Vandaag op pad naar natuurreservaat met beren. Onderweg weer door politie aangehouden. Of we geen tachograaf hebben? Etc. Etc. Verschillende medereizigers hebben al grote problemen met de corrupte politie gehad. Een heeft ook maar betaald. 50 euro voor snelheid. Belachelijk hoog bedrag. zonder bonnetje.
Nu in het natuurpark. Veel problemen om er te komen voor de "echte campers". Een camper omhoog getrokken met 4x4 Lada. Wij hebben gelukkig geen problemen. Prachtig plek op 1500meter hoogte. Morgen wandelen en paardrijden.
26 aug. Vandaag staat op het programma "met een gids lopen in het natuurpark". 6km lopen naar waterval. 500 hoogtemeters. Daarna nog verder.... Helaas de Canyon bleek toch te ver. Terug naar waterval. Daar geluncht. Toen terug vooral bergafwaarts. Jan voelde het goed in de dijbeen spieren.
De volgende dag een excursie met een busje naar natuurgebied. Veel gehobbel. Met Jaap en Anja en een gids naar de canyon afgedaald. Lekker stijl naar beneden en natuurlijk ook naar boven. 300hoogtemeters. Vandaar Verder gehobbeld met de bus naar theehuisje, wat alleen een afdak bleek te zijn. We hebben toch van een prettige lunch genoten.
Het verblijf in dit natuurpark op 1500 meter hoogte was echt even een verademing na al het stof dat we gehapt hebben in de laatste week! Helaas geen beer gezien.
Het is nu 28 augustus en we gaan weer op pad richting Kirgizië.
Hartelijke groet
Jan en Rosalie

• 28 Augustus 2015 - 10:59

Karla:

Hoi luitjes,
    wat een reis ,heel boeiend en spannend!
    Ja en als Nederlanders kunnen jullie beter niet op Russisch grondgebied komen!
    Na alle gebeurtenissen zijn ze erg boos en heel wantrouwend!
    Daar tegenover staat dat er nog genoeg tebeleven en te zien valt.
    Geniet van de reis verder , erg leuk om op deze manier te mogen mee genieten.

• 28 Augustus 2015 - 11:04

Frank:

Spannend zeg!

En wat een gedoe met die corruptie....

• 28 Augustus 2015 - 17:13

Ellen En Gerrit:

He lieverds,

Kijkend naar de foto's en de verhalen lezend komt het beeld van 'de dorre vlakte der woestijnen' bij me op. Bijzonder om op afstand deelgenoot te zijn van jullie reis, maar de impact van wat jullie meemaken moet veel groter zijn dan uit de beschrijvingen blijkt: wat een moed! Wat een prachtige belevenissen! Jullie maken heel wat mee. We zijn ook benieuwd naar alle aanvullende verhalen wanneer jullie weer terug zijn! Succes op jullie reis door Kirgizie.

Lieve groeten van Ellen & Gerrit.
    We denken aan jullie!

• 29 Augustus 2015 - 08:28

Marianne:

Het ziet er allemaal fantastisch uit! Hoop dat het zo blijft gaan
    of nog mooier.Vanuit op dit moment Harderwijk volgen we alles
    ook Jan met de grenswacht! Liefs M EN V.

• 31 Augustus 2015 - 10:55

Hans Mensink:

Weer genoten van het reisverslag. Hier alles oké en ook in Amsterdam is er veel te beleven geweest.
    Alle weekenden waren er festiviteiten. eerste weekend Gay parade, tweede weekend de Hartjesdagen op de Zeedijk, derde weekend even lekker bijkomen en voorbereiden voor Sail, vanaf 19 aug. t/m 23 aug. Sail en werkelijk 5 dagen echt feest en gezelligheid in de stad + grachtenfestival met als hoogtepunt het concert op de Prinsengracht en het afgelopen weekend weer een grandioze Uitmarkt en gelukkig steeds mooi weer op 1dag na.
    Dus ik geniet ook.
    Wens jullie verder een goede en veilige reis toe en verheug mij op het volgende verslag.
    groetjes,
    Hans

• 31 Augustus 2015 - 12:09

Haafjes:

geweldig, wat een ervaring, dat kan niemand jullie meer afpakken. Fijn dat de bus het zo goed doet, met een grote SRV-kar zal het niet meevallen. Geniet van alles, laat alle besmettingen maar daar.
    Hoe is het met de kleine beestjes, zoals daar zijn vlooien, luizen, wantsen, wespen, muggen en vliegen? Daar hadden wij in China nogal wat kennismakingen mee...
    Zo te merken is het gezelschap wel ok? Geen bier verspillen dus?
    Veel plezier, missen jullie, zijn benieuwd naar de verhalen.
    Groetsels,
    Marja & DW