Kyrgyzie, eerste deel - Reisverslag uit Karakol, Kyrgizië van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu Kyrgyzie, eerste deel - Reisverslag uit Karakol, Kyrgizië van JanEnRosalie - WaarBenJij.nu

Kyrgyzie, eerste deel

Door: Rosalie&Jan

Blijf op de hoogte en volg JanEnRosalie

07 September 2015 | Kyrgizië, Karakol

De reis gaat via Merke naar de grens van Kyrgyzie.

Op 28 augustus gaan we op weg naar Merke, de laatste grotere stad in Kazachstan. Eerst hebben we genoten van de zon op deze heerlijke ochtend op de camping in het "Zhabagly natuurpark". Afscheid genomen van Lambert en vrouw. Lambert komt uit Nederland, heeft in Kazachstan zijn vrouw leren kennen en is hier gebleven. Hij heeft samen met zijn schoonfamilie een prachtige camping opgezet aan de rand van het natuurpark. Zij hebben ook twee websites deze zal ik nog doorgeven.
Nu naar grens met Kyrgyzië . Weer heel wat wachten maar we krijgen een vriendelijke bejegening. Op de grens de lokale telefoonkaart leeggebeld naar Nederland.
In de hoofdstad Bishkek zijn we op privat parking bij hotel gesitueerd. De parkeerplaats blijkt te klein en we komen op straat voor het hotel te staan. Hotel met bad, en de mogelijkheid de was te laten doen, ook weer lekker! We zijn in Bishkek. De krankzinnige hoofdstad van Kyrgyzstan. Verkeer zonder regels. Maar gekke stad. Zonder hart. Veel lelijke gebouwen. Geen hart in de stad maar wel overal parken. leuk om mee te maken.

30 aug.stadswandeling gemaakt met onzegids Mourat, die bij ons blijft gedurende de trip door Kyzygstan. Standbeelden en symbolen uit de Sovjettijd bezocht. Tevens een mega winkel vol elektronica. Op bovenste verdieping waren ook winkeltjes met toeristisch interessante artikelen. 's Middags met Rosalie mooie sjaals, etc. gekocht. Gekeken naar oefeningen voor optredens op de nationale feestdag op 31 augustus. Ook naar Nationaal Museum op grote plein geweest. Verheerlijking van de Sovjet periode wordt daar tentoongesteld.
's Avonds lekker gegeten in stad. Met de fiets was het goed te doen. Lieve bediening.

En dan de Nationale feestdag. Naar hippodrome om wedstrijden met paarden te zien. Wijken van Bishkek bestrijden elkaar. Een geit wordt gedood. Met het karkas wordt om punten gevochten. Het karkas moet worden gedeponeerd in een put bij de tegenpartij.
's middags naar de stad. Was gezellig druk. Op de straten worden spelletjes voor jong en oud georganiseerd. Muziekoptreden vanaf 19 uur. Was te zien op TV. En als afsluiter vuurwerk. Dit hebben we helaas alleen kunnen horen, een enorm geknal. Je kan dit feest vergelijken met onze Koningsdag.

Op 1 september vertrekken we naar de bergen. Het is 35km naar Ala Archa. Dit ligt op 2100 meter hoog. Hier heeft Jan lekker gefietst. 10km dalen. En 10km stijgen. Was best pittig. 600 hoogtemeters in 10km is dus gemiddeld 6 %. Tot 12%!
Op deze hoogte heb je behoorlijk koude nachten. De eerste nacht nog 4 graden, de tweede slechts 2graden!

2 september, Puck jarig! Gefeliciteerd grote Puck!
Gelukkig kunnen we via Whatsapp contact maken maar we hebben nog heel wat geknuffel in te halen als we weer thuis zijn!
Na twee dagen in de bergen naar de Konorcheck Canyon. Weer in de vrije natuur gestaan. Daar ook weer een mooie bergwandeling / klauterpartij in de Canyon.

Op 4 september hebben we een prachtige route gemaakt naar het Ysyk-Kol meer. Geweldige route door hooggebergte en langs een stuwmeer ((Dong-Kol). Fantastische verschillende kleuren in het gebergte.
Naar de stad Tamchi aan het Ysyk-Kol meer, wat warm water betekent. Dit enorme meer met een oppervlak van half Nederland en een diepte van 600 meter bevriest nooit. Ondanks dat het meer op 1600 meter ligt. Warm water bronnen op de bodem van het meer en de mineralen zouden hiervan de reden zijn.
's avonds met z'n allen op het strand gegeten. Later op de avond zakt de temperatuur toch wel weer zo dat de kachel in de auto weer goede diensten bewijst!

De volgende dag, zaterdag, naar Karakol. Dit is de meest oostelijke plaats in ons reisschema. Dichtbij China en Mongolië (ca 200km). Het is weer een eenvoudige, armoedige stad. Het was vroeger een sovjet plaats met een geheim maritiem oorlogsprogramma. Onderzee torpedo's werden in het meer getest. Het is pas vanaf 1991 toegankelijk voor buitenlanders.
Zondag hebben we geen vast programma, tijd voor een bezoekje aan da stad.
Nu trekken we weer door naar een plek in de bergen. Jeti-Oguz. Die namen hier..... Je breekt er je tong over.
Hier nog de websites:

www.birding.kz
www.zhabagly.com

Liefs en tot later! Jan en Rosalie

• 07 September 2015 - 11:26

Tinini Berning:

Wat een reis. Zoveel verscheidenheid. De steden zijn arm, maar de natuur is prachtig.
    Hartelijk dank wederom voor het uitgebreide verslag.
    Veel plezier op jullie reis.

• 07 September 2015 - 13:54

Wanda Elzenga:

Wat een bijzondere reis. Mooi om zo via de mail een beetje mee te kunnen reizen.
    Nog een heel goede tijd.
    Lieve groet Wanda

• 07 September 2015 - 18:41

Tineke:

Lieve Rosalie en Jan,
    Het is een bijzondere reis die jullie maken. Alle goeds gewenst!
    Veel liefs Tineke

• 07 September 2015 - 21:43

Frank:

Tjonge zeg! Wat bijzonder! En zelfs helemaal tot China gereden!

• 07 September 2015 - 21:52

Nico Luub:

Lieve Jan en Rosalie
    Wat een geweldige reis. Met steeds weer nieuwe indrukwekkende ervaringen.
    Leuk om jullie reis via jullie verslagen te kunnen volgen.
    Veel plezier en pas goed op jullie zelf.
    Doe voorzichtig en hou ons op de hoogte.
    Liefs
    Nelleke en Nico

• 12 September 2015 - 11:02

Haafjes:

Hoi
    Geweldig, en zo jammer dat je niet even China in kan piepen. Hier zijn de pashmina's vast nog veel voordeliger...Een aantal foto's kan niet worden geopend, zit daar een dikke Russische snor voor? Op mijn computer blijft het een hardnekkig kruisje, zoals de foto waarop Jan gewogen wordt.
    Fijn dat de bus een lekker kacheltje heeft, kou is niet fijn voor je rimmetiek!
    Het is goed te horen dat alles ok is, fijn dat we mee kunnen genieten en gerustgesteld worden...Fijne voortzetting, globetrotters!
    Marja & Dick

• 13 September 2015 - 09:37

Ellen & Gerrit:

Lieverds,
    Kijkend naar de foto's zijn we overtuigd van het feit jullie een wel heel bijzondere reis maken. Het beleven van de festiviteiten op de nationale feestdag en je verplaatsen in een landschap met fantastische kleuren. De foto's zijn al prachtig, dus de realiteit moet nog mooier zijn! China binnen handbereik.... wie maakt dat mee? Dank voor het uitgebreide verslag en geniet van het vervolg van de reis.
    Liefs,
    Ellen & Gerrit